Interviews with graduatesAleksander Napieraj, the first student in our school who passed the International Baccalaureate Diploma Programme with maximum 45 out of 45 points.
Prawo, University of Cambridge
Kwestia przyzwyczajenia, na pewno pierwsze tygodnie wydawały się dziwne, ale potem nie było to problematyczne.
HL: Polski, Angielski, Historia, Ekonomia HL: Polish, English, History, Economics
Krótki czas pisania egzaminów. Short period of time of writing the exams.
Wydaje mi się, że system pracy na studiach, przynajmniej w moim przypadku jest inny niż ten z liceum, chociaż zauważam pewne podobieństwa: praca w małych grupach, duża ilość pracy indywidualnej. It seems to me, that the way of learning at the University is different than in the High School. However I see some similarities: working in small groups, a lot of an individual work.
Pozytywnie, cieszę się, że byłem w IB. Oprócz kilku okresów kryzysowych, kiedy było mnóstwo internali do oddania, to IB nie było aż takie ciężki, jak je opisują Positively, I am happy, that I was in IB. Beyond couple of crisis periods of time, when there were plenty of internals to be done, IB was not as hard as it is said to be.
Natalia Pasikowska, one of our graduates who scored 42 points
Medycyna, Pomorski Uniwersytet Medyczny
Jeśli chodzi o przystosowanie się do programu IB to nie umiem stwierdzić ile czasu to zajęło, prawdopodobnie nastąpiło to płynnie, wiec nawet nie zauważyłam różnicy uczenia się w innym języku, bo lekcje od początku były prowadzone po angielsku i nie czułam potrzeby tłumaczenia wiadomości na polski.
Najlepiej poszły mi biologia HL (7), chemia HL (7) i polski SL (7). Z matematyki, ekonomii i angielskiego miałam 6 oraz 3 pkt za EE i TOK
Najtrudniejsze chyba było znalezienie czasu na napisanie wszystkich internali i uczenie się na bieżąco jednocześnie, bo IA z każdego przedmiotu było bardzo czasochłonne- najbardziej z chemii i biologii bo zawierały wiele aspektów, w których najmniejszy błąd był równy stracie punktów, wiec trzeba było się najbardziej do nich przyłożyć, oprócz tego znalezienie źródeł, z których najlepiej rozumiałam to, czego musiałam się nauczyć, bo nie zawsze jeden podręcznik wystarczył
Przydał mi się jedynie pod względem tego, że nauczyłam się pracować sama i zdobywać potrzebne informacje we własnym zakresie oraz uczyć się w stresie i wiedząc o małej ilości czasu na ogrom pracy, która musiałam włożyć. Jeśli chodzi o program, to nie jest mi do końca przydatny na studiach, bo medycyna głównie polega na nauce na pamięć, czego w IB było w sumie niewiele
Program oceniam bardzo pozytywnie, jakbym mogła to chętnie bym do niego teraz wróciła. Mimo, że będąc w IB dość mocno narzekałam, to ciężka praca się opłaciła, bo dostałam się na takie studia, na jakie planowałam.
Kraków, Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierunek lekarski Cracow, Jagiellonian University Medical College, Faculty of Medicine
Standard Level: Polish, English, Physics
Hm… wymyślanie tematów na różne prace. Wybieranie tematów z przedmiotów, z których czułam się w miarę pewnie i wiedziałam jakie są możliwości było ciekawe np. z chemii, ewentualnie z biologii. Z pozostałych miałam zawsze duży problem, szczególnie na polskim. Moje WA i IOP to straszne śmieci, a jedną z przyczyn jest po prostu słaby temat. The hardest was to invent the topics for the researchers. It was interesting, when I could choose the topic from Chemistry or Biolgy, when I was a bit more confident. The remaining subjects were troublesome. My WA and IOP were not interesting at all, because the topic was boring.
To jest coś co mi ostatnio bardzo psuje humor. IB mi nie pomogło ani trochę jeśli chodzi o te studia. Ale to nie dlatego, że IB jest złe, to te studia są złe. W IB uczą cię myśleć, masz łączyć różne rzeczy, rozumieć mechanizmy. Na studiach kujesz. Bardzo się staram tego nie robić, bo to bez sensu, ale gdy osoba, która nie rozumie kompletnie nic, ale ma wyuczone słówka i recytuje podręcznik dostaje super oceny i wszystko zalicza, to tobie też zaczyna się nie chcieć, bo twoje rozumienie nie jest przez nikogo doceniane. Te wszystkie kartkówki, kolokwia na studiach na pewno nie sprawdzają twojej wiedzy i umiejętności, tylko pamięć. A IB wkuwania nie nauczyło, bo nie było dla nich ważne to, czy ty znasz wszystkie kolory wskaźników, prawidłowe zawartości różnych pierdoł, tylko czy potrafisz sobie to znaleźć i wykorzystać. I nie tylko ja jestem tego przykładem, bo mam w grupie chłopaka z IB w Gdańsku (44 pkt!) i ma on taki sam problem. Tak więc jak ci się tylko uda, nigdy w życiu nie wracaj do polskiego systemu szkolnictwa… Dla pocieszenia mogę tylko dodać, że nie wszystkie kierunki takie są, przynajmniej z tego co mówią mi znajomi. This is something, that’s been ruining my mood recently. IB have not helped me in studying at the Univerity in Poland at all. It is not because IB is bad, it is because studies are bad. In IB you are learning how to think, use all mechanisms. At university you learn by heart. I try not to do so, but it has no sense. The person, who does not understand anything, but knows every word of the definition, gets good marks. Your understanding is not appreciated. All the tests and colloquiums do not check your knowledge, but memory. IB did not teach me how to learn by heart, but how to find and use infromations. I have a man in my group from Gdańsk. He finished IB, he got 44 points and now he has the same problem like me.
I nie oszukujmy się, że nie różnimy się od pozostałych uczniów. Odsetek osób tolerancyjnych, otwartych na inność i indywidualności jest znacznie wyższy. Nie ma mowy o wyścigu szczurów, bo IB uczy normalnego podejścia, a jeśli masz wokół siebie ludzi którzy Cię wspierają to jest ci o wiele łatwiej to wszystko przetrwać! Ten śmieszny profil ucznia IB wcale nie jest taki głupi, jak się na początku nam wszystkim wydawało. I think, that going to IB was the best decision I have ever made. I used to complain about TOK or Polish. I recognized I do not need them. When I saw what kind of tasks are in the biology exams I thought it is not fair, that Polish students are writing something so simple! However, thanks to the IB you develop who you are, what you are interested in. You see many interesting things, which are as important as learning. The compulsory voluntary service makes you more valuable than any contest. If you strive, someone will see it. It is very motivating, when you are appreciated by somebody else. Moreover the attitude, that you are learning for yourself, is very nice. We are a bit different from “normal” Polish student. We are definitely more open and tolerant. There is no room for a rat race. If you have the kind people around you, you will get through the IB! The IB Learner Profile is quite smart ☺
Where do you study? Which course did you choose? How much time did it take you to get used to IB? Which subjects did you choose in IB and which were you the strongest at? What was the most difficult for you in the IB? Has the IB programme helped you to get used to studying at university? From the perspective of time what do you think about the programme? Is it worth the hard work?
Tomasz Bartkowiak 1.Politechnika Warszawska, Wydział 2.Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa 3.Lotnictwo, specjalność Napędy Lotnicze 4. Ciężko powiedzieć. Myślę, że przyzwyczajenie się to kwestia dwóch-trzech tygodni 5. Matma, fizyka, ekonomia HL, polski, angielski, niemiecki SL. Który najlepiej poszedł to ciężko powiedzieć. Najgorzej poszedł polski, z niego miałem 6. Najprostsza była zaś ekonomia. 6. Najtrudniejsze było EE, ale sam sobie jestem winien bo wybrałem trudny temat. 7. Tak. Człowiek przyzwyczaja się do ciągłej nauki. 8. Oceniam bardzo dobrze. IB narzuca przede wszystkim obowiązek optymalnego zarządzania czasem. I study at the Warsaw University of Technology. I major at power and aeronautical engineering. It’s hard to say how long it took me to get used to the way IB works, but I think it must have been around 3 weeks. My subjects were mathematics HL, physics HL and economics HL, Polish SL, English SL and German SL. I don’t know which one I did best at, but Polish was definitely the worst (I got a 6 on my exam). I found economics the easiest. The hardest thing about IB was the extended essay. But that was my fault, I guess – I chose a difficult topic. IB helped get used to studying constantly. I absolutely recommend the IB diploma programme. It develops your time management skills. Karolina Jarosińska Aktualnie jestem na rocznej wymianie w ramach programu Erasmus na FCSH NOVA w Lizbonie. Normalnie studiuję na University of Glasgow. W Glasgow studiuję Iberystykę (Hispanic Studies) oraz Włoski, czyli Hiszpański i Portugalski, a w Lizbonie uczęszczam na kursy z kierunku Translation. Przystosowałam się dość szybko, bo było to dokładnie to, czego potrzebowałam i chciałam. To w tradycyjnym polskim systemie edukacji czułam się źle. Wybrałam HL: Polski, Angielski, Niemiecki i Historię; SL: Mathematical Studies i Biologię. Najlepiej poradziłam sobie z Angielskim i Niemieckim, ale szczególnie z niemieckiego byłam zadowolona, gdyż nie spodziewałam się tak wysokiej oceny. Najtrudniejsze były zdecydowanie zarwane noce, spowodowane nawałem pracy, który ciężko było czasami ogarnąć. System IB zdecydowanie mi pomógł. Porównując moje początki z początkami moich znajomych którzy zdawali Polską maturę, a zaczęli studia na uniwersytetach w UK, miałam zdecydowanie łatwiej. Byłam przygotowana do samodzielnej pracy, do pisania esejów. Przyznam szczerze, że mimo zarwanych nocy, IB to były 2 najlepsze lata mojego życia, czułam, że się rozwijam, poznałam ludzi, z którymi dzieliłam swoje pasje, które kontynuuję po dziś dzień (konferencje MUN na przykład), a ciężka praca opłaciła się, bo uważam, że zmierzam w dobrym kierunku, a dodatkowo zarwane noce w IB sprawiły, że na studiach już nie muszę. In general, I study at the University of Glasgow. I study Hispanic Studies and Italian. At the moment I’m taking part in a one-year foreign exchange through Erasmus. So right now I’m at FCSH Nova in Lisbon. I take translation courses here. I got used to IB really quickly, because it was exactly what I’d expected and wanted. It was the Polish education system I didn’t feel comfortable with. My HLs were: Polish, English, German and history, my SLs: mathematical studies and biology. I did best at English and German, but it was German I was most proud of, because I hadn’t expected such a high grade. The hardest aspect of IB was all the nights I stayed up until the morning to do school work. I have to admit IB has definitely helped me. When I started studying in the UK I definitely had it easier when compared to my non-IB friends from Poland. IB prepared me for individual work and writing essays. Honestly, despite the sleepless nights, the two years spent in IB were the best years of my life. I felt that I was improving myself, I met people with whom I shared my passions, which are still present in my life (for example, Model United Nations conferences). The hard work paid off, because I believe I’m going in the right direction. And the all-nighters I pulled off during my time in IB resulted in me not having to do so now. Magda Matković Dzięki i jasne, postaram się pomóc. 1 i 2. Aktualnie jestem na gap yearze. Wcześniej studiowałam medycynę przez 2 lata na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, jednak uznałam że chciałabym pracować przy badaniach naukowych, dlatego od przyszłego roku zaczynam Biomedical Science, jeszcze nie wiem na którym dokładnie uniwersytecie, ale gdzieś w UK 3. Niezbyt długo, pomogło to że byłam wcześniej w pre-IB, także wiedziałam już mniej więcej jak będzie wyglądała nauka. 4. Miałam polski, matematykę i fizykę na SL oraz biologię, chemię i angielski na HL. Ciężko wybrać który przedmiot poszedł mi najlepiej, dostałam 7 z biologii, matematyki, fizyki i angielskiego. Jednak najbardziej dla mnie satysfakcjonujący był wynik z biologii, bo było z niej sporo nauki i lab reportów. 5. Dla mnie najcięższe były lab reporty z przedmiotów ścisłych, ponieważ opisywanie doświadczeń różniło się zależnie od przedmiotu. Z chemii i fizyki trzeba było przeprowadzać wiele obliczeń w Excelu co zajmowało dużo czasu, zdarzało się też że lab reporty z różnych przedmiotów musieliśmy oddać w jednym tygodniu, także trzeba było w to wszystko włożyć sporo pracy. 6. Nie bardzo, ponieważ studia medyczne w Polsce to niestety głównie nauka na pamięć, natomiast w IB na przedmiotach ścisłych kładło się raczej nacisk na myślenie. Wiem jednak, że IB bardzo pomogło osobom studiującym na kierunkach technicznych oraz za granicą. 7. Ja jestem zadowolona z wyboru IB, między innymi ponieważ mogłam przeprowadzać doświadczenia już w liceum, dla osób po polskiej maturze na studiach była to raczej nowość. IB kładzie nacisk na ogólny rozwój, oprócz zwykłych lekcji jest też TOK i CAS, co jest bardzo ciekawym doświadczeniem. I’ve chosen to take a gap year, so that’s what I’m doing now. Before that I studied at the Medical University of Warsaw. But I’ve changed my mind and decided I want to work on scientific research, that’s why I’m starting Biomedical Science next year. I haven’t made up my mind as to what university I want to study at, but I’m sure it’s one somewhere in the UK. I didn’t take long to get used to the way IB works. I went to pre-IB and that turned out to be helpful, as I’d learnt what IB would look like before actually starting the course. My subjects included Polish, math and physics (SL) and biology, chemistry and English (HL). It’s hard to determine which subject I scored best at – I got 7s on my biology, math, physics and English exams. However, the most satisfying was my biology exam score, because there was a lot of studying and lab reports. Speaking of which, the hardest thing about studying IB was all the lab reports, because they looked differently on every subject. In chemistry and physics I had to work a lot in Excel which was time consuming. Sometimes we would have to turn multiple lab reports in the same week, so I had to work on them really hard. Sadly, IB didn’t turn out helpful in university. But that’s because I stayed in Poland where medical studies are based on memorizing everything word by word, with no space for actual thinking. But I’ve heard IB is helpful when it comes to technical majors and studying abroad. I’m quite pleased with IB, because it gave me the opportunity to work on lab experiments in high school. Whereas, people studying elsewhere weren’t able to do that. IB focuses on personal development. Besides your chosen subjects, you’re to take part in TOK and CAS, which I think make for an interesting experience.
Where do IB graduates from our school study?Adam Mickiewicz University in Poznań (UAM)
AGH University of Science and Technology
National Defence University (AON) in Warsaw
Danish Academy of Business and Technology
Medical University of Silesia (Katowice)
Pomeranian Medical University (PUM)
Poznan University of Medical Sciences
Poznan University of Technology
Technische Universität Hamburg-Harburg
Warsaw University of Technology
West Pomeranian University of Technology Szczecin (ZUT)
Wroclaw University of Economics
|
|